Indruk na indruk - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van Liesbeth - WaarBenJij.nu Indruk na indruk - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van Liesbeth - WaarBenJij.nu

Indruk na indruk

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

24 November 2012 | Roemenië, Oradea

Na afloop van het scheppingsverhaal van de vorige keer hebben we de kinderen kleurplaten gegeven over Adam en Eva in het paradijs, ook heb ik ondertussen het 2e verhaal mogen vertellen over de zondeval..

Afgelopen periode was het thema in de kleuterschool fruit, fruit van de herfst. De kinderen hebben kleurplaten gekleurd over fruit. Ook hebben zij rijmpjes en versjes geleerd over fruit. Om dit thema af te sluiten wilde Alina, de kleuterjuf, samen met de kinderen fruitsalade maken. Ik vind dit een erg leuk idee en ben naar de markt geweest om verschillende soorten fruit te kopen. We hebben het fruit gewassen en de klokhuizen verwijderd, hierna mochten de kinderen zelf hun stukken fruit in stukjes snijden. De kinderen genoten hiervan en daarom heb ik ook weer enorm genoten!

In Casa Lumina was een doos gearriveerd met allemaal gebreide mutsen. Wat waren we hier blij mee, aangezien de winters hier over het algemeen nogal streng zijn! Deze mutsen hebben we verdeeld onder de kinderen die naar de kleuterschool komen :) Zij blij, wij ook blij!

Afgelopen zondag ben ik weer naar Casa Lumina naar de kerk geweest. Deze diensten worden gehouden in het Roemeens, maar er zal steeds weer mensen die voor mij willen vertalen. Afgelopen dienst was het avondmaal, anders dan dat we in Nederland gewend zijn, maar interessant om mee te maken.

Na afloop gingen we naar huis toe en zagen we een vrouw met twee kinderen uit de kerk in het park lopen en telkens iets oprapen. We vroegen ons af wat ze deden en het bleek dat ze takjes zochten. Geld voor hout is er niet, dus dan maar op deze manier aan ‘hout’ zien te komen. Hier zijn we enorm van geschrokken, hoe is het mogelijk? We leven in de 21e eeuw en dan zie je dit… Met geld van de kerk, Casa Lumina en van meerdere personen hebben we hout kunnen kopen voor dit gezin om de winter door te komen.

Ook heb ik samen met Mimie nog een gezin bezocht. Een vader en een moeder met 2 kinderen. De dochter van dit gezin is doof, omdat zij vanaf de geboorte niemand heeft horen spreken is het voor haar ook lastig om zelf te spreken.. Ze volgt wel logopedie, maar dat is erg duur. Ook de moeder heeft problemen, bij haar is de ziekte kanker geconstateerd in haar geslachtsorganen.. Ondertussen is zij hieraan geopereerd, maar hoe het verder met de ziekte is dat weet ik niet. Ik hoop en bid dat er geen uitzaaiingen zijn naar andere lichaamsdelen..

Er zijn hier btw veel straathonden, overal waar ik kom, kom ik die weer tegen. Snuffelend bij de huizen, op de wegen en ook bij de tramrails kom je ze tegen.

Op mijn vorige blog reageerde Kees Pol vanuit Nederland. Deze reactie is niet alleen voor mij bestemd, maar ook voor jullie! Daarom zal ik die hieronder even delen:

Waarde volgers van Liesbeth,
Samen met onze groep, die jaarlijks een week naar Casa Lumina gaat om te helpen, hebben wij eind oktober 2012 een week met Liesbeth opgetrokken. Het was fijn om haar te ontmoeten en leuk dat dat ze met ons op kon trekken.
Mijn waardering voor haar, haar werk, inzet, enthousiasme e.d. is bijzonder groot. Jullie kunnen trots op haar zijn. Ik denk dat ze veel goed werk kan en mag doen. Blijf haar dus steunen in gebed, woord en daad! In daad hoop ik dat jullie dat kunnen doen door het voor haar mogelijk te maken dat ze voor de komende winterperiode wat kan doen voor diverse gezinnen die het hard nodig hebben (bijv. medicijnen, voedselpakketten, hout voor verwarming etc. etc.).

Liefdevolle groetjes, Lisabetha (haha hier eindigen alle meisjesnamen op een a, dus noemen sommige mij ook maar Lisabetha)

• 24 November 2012 - 13:06

Arie :

Lieve zuster Eliesbetha.

Wat mooi om weer een pracht werkverslag te krijgen.Volgens mij heb je het gewoon druk.
    Mooi dat jij die mensen aan hout hebt geholpen,voor mij is het een beetje ver rijden.
    Toch goed dat je van huis uit bekend ben met hout stoken.
    Zorg dat de mensen maar veel fruit eten goed voor de vitamienes ,hebben ze komende winter
    wat meer weerstand.
    Mooi om ook een keer avondmaal te vieren in een ander land en te zien dat ze daar
    ook deel uit maken van het lichaam van Christus en dat wij in Zijn machtige Naam één zijn .
    Dat moet je toch ook wel goed doen, dan voel je je daar ook thuis, met al die broeders en zusters .
    Hartelijke groeten en Gods zegen gewenst van je broeders en zusters en Beagle

• 24 November 2012 - 16:15

Sonja:

wat is het toch mooi wat jy allemaal doet respect

• 24 November 2012 - 16:17

Liesbeth Bos :

Dankje :)

• 24 November 2012 - 20:39

Corma Hak:

hoi liesbeth,

wat heb je een mooie naam gekregen.het is weer een indrukwekkend verslag.
    wat een zegen dat je het gezin aan hout heb geholpen.
    veel zegen daar en een groet uut de pleat

• 26 November 2012 - 06:43

Ma:

HAPPY BIRTHDAY TO YOU
    BLESS THE LORD O MY SOUL, (733)
    Een fijne dag toegewenst, liefs pa,ma,corné en maayke

• 26 November 2012 - 08:54

Bart En Jannie :

Er is er één jarig hoera hoera!
    Gefeliciteerd Liesbeth
    Maak er een mooie dag van in Roemenië

Liefs, Bart en Jannie

• 26 November 2012 - 10:25

J.A. Van Der Ziel:

Hallo Liesbeth

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, we wensen je Gods zegen van harte toe voor het nieuw ontvangen levensjaar.Ook voor je werk daar, want wat een zegen als je zo bezig mag zijn voor je medemens. Sterkte! Hartelijke groet vanuit de Pastorie.

• 26 November 2012 - 10:50

Elsa:

Meid, is toch fijn dat jullie die mensen aan hout hebben geholpen, hebben ze wat zorgen minder en hoeven ze geen kou te hebben deze winter. Echt super! Gefeliciteerd heej..veel liefs uit ouddorp! X

• 26 November 2012 - 12:34

Bianca (Children's Relief):

Ik lees heel mooi tot 2x toe in je blog; zij blij, jij blij. Mooi is dat hè?! Andere mensen blij maken, daar word je zelf blij van.
    'Het is beter de geven dan te ontvangen.'
    En wat een bemoedigende en bevestigende woorden van Kees Pol; jou bijdrage in dit werk is onmisbaar. Bedankt voor al je inzet!

• 26 November 2012 - 16:48

Diana:

van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    mooi om alles te lezen

Groetjes

• 26 November 2012 - 21:46

Soetje En Barend Bakelaar:

Liesbeth,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Prachtig dat je dit werk mag doen.

We wensen je Gods zegen in het nieuwe levensjaar.

Hartelijke groeten.

• 27 November 2012 - 16:07

Judith:

Heeej Lies,
    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag ♥
    Nog vele jaren toegewenst van ons allemaal!
    Hoe is het in Roemenie ?

Liefs,
    Judith♥

• 27 November 2012 - 19:13

Jja:

Liesbeth,

Ook wij willen je van harte feliciteren met je verjaardag daar in het verre Roemenië. We volgen trouw je blog en zijn onder de indruk van je verhalen. We wensen je Gods zegen toe bij al het werk wat je mag doen.

Hartelijke groeten,

Jan, Joke en Arne Duim

• 30 November 2012 - 21:18

Bastie Neels:

Hoi meisje
    Wat doe je toch mooi werk en dankbaar werk,zou niet mogen dat er zo veel verschil is,is wel heel triest en hopenin dat dat gaat veranderen in de komende jaren
    Wens je veel liefde en kracht toe
    veel liefs en een dikke knuffelxx