Uitje met de kids! - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van Liesbeth - WaarBenJij.nu Uitje met de kids! - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van Liesbeth - WaarBenJij.nu

Uitje met de kids!

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

10 Juni 2013 | Roemenië, Oradea

Ondertussen zijn wij al weer enkele dagen terug in Nederland, maar we vinden het nog erg leuk om jullie op de hoogte te stellen van de laatste daagjes in Roemenië.

Samen met Mimie één van onze vertalers zijn we weer op bezoek geweest bij de gezinnen om met hen iets te delen uit het woord van God, voor hen te bidden en om een boodschappenpakket te geven. Vol verwondering bekeek men wat er allemaal in het pakket zat, met het ene product was men nog blijer dan met het andere. Deze actie is echt voor herhaling vatbaar! Misschien kunnen we volgend jaar nog meer pakketten bij elkaar sparen en met nog meer vrijwilligers op pad gaan om deze uit te delen. Maargoed, dat duurt nog even ;)

We kwamen thuis bij een man, wiens vrouw vorig jaar door een ongeluk omgekomen is. Hij is overgebleven met drie kinderen om op te voeden, wat hem zwaar bevalt. Doordat hij de zorg voor de kinderen heeft is het niet mogelijk om te werken. Gelukkig is er in Roemenië een sociale voorziening die ervoor zorgt dat een weduwe/weduwnaar eenmalig geld krijgt om van rond te komen. Dit schijnt een behoorlijk bedrag te zijn, maar voordat je dit ontvangt ben je wel een aantal maanden verder. Momenteel had hij er echt moeite mee om rond te komen, daardoor was hij zo ontzettend blij met zijn pakket.

We bezochten nog een ander gezin, wat ook christelijk was. Mimie had van te voren tegen ons verteld dat de vader van het gezin geen benen had, dat oorzaak hiervan was trombose. Ondanks zijn handicap gaat hij toch iedere dag naar zijn werk toe. Dit gezin woonde op de 4e verdieping van een flat, deze flat heeft geen lift. Vroeger tilde zijn vrouw hem iedere dag omhoog en naar beneden, maar nadat de vrouw meer en meer pijn in haar rug kreeg is zij hier mee gestopt.. Ik bereidde me voor op een triest bezoek aangezien de omstandigheden niet al te comfortabel leken. Dit viel alles mee, het werd juist één van de mooiste bezoeken! De man is echt een optimist en zag alle positieve dingen uit het leven! Na afloop van het bezoek kreeg ik van de man een Roemeens boek over vrouwen uit de bijbel.

Ook was er een gezin, die een huis huurde. Dit huis bestond uit 2 kamers, waarvan het plafond van één kamer bijna naar beneden kwam vallen! We hoorde het kraken, het zou echt ieder moment naar beneden kunnen vallen.. We vroegen ons af hoe deze situatie was ontstaan, waarschijnlijk is er veel water door het dak heen gegaan en in het hout getrokken. Doordat het hout nu veel natter is, is het veel zwaarder geworden.. Doordat dit huis niet van henzelf was, mochten ze dit niet verbouwen.. De huurder van het huis krijgt iedere maand de huur, maar toont geen aandacht voor de staat van het huis. De familie probeert nu met steun van anderen het huis te kopen en het dan te verbouwen… We zijn erg benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Op zondag was er weer een kerkdienst waar we met elkaar Gods naam groot mochten maken! Half in de dienst zijn Klasina en ik met de kinderen een apart programma gaan doen en na afloop van de dienst dronken we nog een bakje koffie/thee met een plakje cake. Klasina wilde een foto maken, maar toen de mensen zagen dat Klasina haar camera pakte wilde iedereen op de foto, cheeeese :)

We hadden besloten om iets leuks te gaan doen met de schoolgaande kinderen die naar Casa Lumina komen voor begeleiding bij het huiswerk. Het leek ons leuk om met deze kinderen naar de dierentuin toe te gaan. Sinds kort is er een dierentuin in de stad en wij vinden dat wel een leuk uitje voor de kinderen. We spraken hierover met de medewerkers van CL maar zij vonden het geen goed idee om iets buiten te doen. Het weer was niet geweldig, daardoor waren de medewerkers bang dat de kinderen kou zouden vatten. We vonden dit jammer, maar begrepen het wel. Als je in Nederland een keertje goed nat regent, kun je daarna een warme douche nemen en dan gaat het weer. Maar als je geen warme douche hebt en ook geen warme kleren dan is het inderdaad beter om geen risico te nemen.

De medewerkers bedachten dat het voor de kinderen ontzettend leuk zou zijn om eens naar de Mc Donalds toe te gaan. Ook wij vonden dat een goed idee, dus daar gingen we! Met een aantal taxi’s die nog geen €0,50 per kilometer kostten kwamen we zo’n 5 minuten later bij de Mac aan! De kinderen waren door het dolle heen, zo’n zin hadden ze in de patatjes van de Mac. Na afloop van de maaltijd kreeg iedereen een zakje, waar al het overgebleven voedsel in kon voor thuis! Zo werd er dus helemaal niet weggegooid! De kids gingen spelen, waar ze veel plezier in hadden!! De kinderen genoten> wij genoten> een ervaring om niet te vergeten!
Donderdagnacht om 01:45 werden we al weer opgehaald om naar het vliegveld te gaan, waar onze vlucht zou vertrekken om 06:00. Rond een uur of 11:00 kwamen we behoorlijk brak thuis maar we hadden een tijd om nooit meer te vergeten!

Iedereen bedankt voor welke medewerking dan ook!

Veel liefs, Klasina en Liesbeth

• 01 Juli 2013 - 13:58

Bianca (Children's Relief):

Mooi werk verrricht dames! Leuk verslag van jullie tijd én prachtige foto's.
    Bedankt voor jullie inzet!!!

Groetjes,
    Bianca