Eerste weekje Roemenië - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van Liesbeth - WaarBenJij.nu Eerste weekje Roemenië - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van Liesbeth - WaarBenJij.nu

Eerste weekje Roemenië

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

27 Oktober 2012 | Roemenië, Oradea

Hallo allemaal!!

Wat ontzettend leuk om zoveel reacties te krijgen op mn blog! Bedankt voor leuke en mooie woorden :) Volgens mij is het wel weer tijd voor wat nieuws vanuit Roemenië!

Nadat ik de eerste dag kleding had uitgezocht ben ik de dag daarop richting Casa Lumina gegaan. Cristi de voorganger van de kerk in Casa Lumina wees mij de weg. De beste optie is om met de tram te gaan, daarom hebben we eerst maar een tramabonnement laten maken. Ik moet één keertje overstappen en het is ongeveer 20 minuutjes.

In de kleuterschool heb ik eerst kennis gemaakt met de kinderen, deze kleine school bestaat uit 16 kleuters van 3-6 jaar. De juf, Alina vertelde iets in het Roemeens en alle kinderen riepen gelijk: Da! Het bleek dat de juf vroeg of het goed was als ik komende periode daar ben :D De kinderen waren super enthousiast en vertelde hun naam. We hebben wat spelletjes gedaan en gekleurd. Ook vertelt de juf hoe belangrijk het is om je handen te wassen en je tanden te poetsen. Ook de andere dingen over hygiëne worden op school uitgelegd, omdat de kinderen hier nog niets over weten.. De dag was voor de kinderen alweer vlug voorbij. Ondertussen waren de scholieren binnen gekomen. Vanaf de eerste klas in het basisonderwijs, de kinderen zijn dan 6-7 jaar, krijgen zij al veel huiswerk mee. De ouders van de meeste kinderen zijn analfabeet of weten zeer weinig, zij kunnen hun kinderen geen begeleiding geven, daarom komen de scholieren ook naar Casa Lumina toe. Een aantal kinderen hadden huiswerk voor het vak Engels, zij moesten de kleuren leren. Via Internet heb ik de Roemeense kleuren geleerd en zo kon ik hen helpen bij dit vak. Het was leuk om met deze scholieren bezig te zijn! Ze hebben even afleiding en ze worden begrepen door de medewerkers. Ook zij vonden het perfect als ik er de komende tijd ben om hen te helpen! Voor de mensen die er de vorige keer ook bij waren: Ik zag een aantal bekende kinderen. Jullie kennen vast Alex nog wel, 2 jaar geleden zat hij nog in de kleuterschool nu komt hij naar de huiswerkbegeleiding. Ook Melanie komt naar de huiswerkbegeleiding. 2 jaar geleden zijn wij daar op huisbezoek geweest en speelde zij op de gitaar van Arend-jan.

Op zaterdag kwam er een groep uit Nederland om hier een weekje te helpen en op zondag was er kerkdienst en een bijbelstudie voor de geïnteresseerden.

Op maandag ging ik samen met een aantal Nederlanders op huisbezoek. We reden naar een vuilnisbelt toe waar een gezin woont. Het gezin heeft 4 kinderen waarvan er 2 naar de kleuterschool gaan. De vader probeert te werken waar mogelijk maar heeft geen vaste baan. Zij zijn uit hun huis gezet wegens financiële omstandigheden en hebben nu sinds zo’n 3 maanden een nieuw bestaan opgebouwd op de vuilnisbelt. We hebben hen een voedselpakket kunnen geven waar zij ontzettend dankbaar voor waren!

Ook zijn wij deze week naar zigeunerdorpen geweest. Één daarvan was Dicanesti, het dorp waar wij de vorige keer ook waren. We hebben liederen gezongen en spelletjes gedaan, ook heeft de groep uit Nederland een mooi pantomime uitgevoerd. Dat is een theatervorm waarin je niet spreekt, maar alleen uitbeeld. Na afloop kregen zij een groot applaus van de zigeuners, omdat het er wel erg goed uitzag! Nu ben je vast benieuwd waar deze mime overging: Iedereen op aarde doet zonde, maar we worden niet veroordeeld als we geloven dat Jezus voor ons gestorven is. Goed nieuws dus!

Ook zijn we in Oradea naar de gevangenis geweest, hier heeft de groep uit Nederland ook het mimespel kunnen uitvoeren. De gedetineerden vonden het erg mooi en wilde graag meer weten over het evangelie!

Nu lekker even weekend vieren! :D

Groetjes van Liesbeth

• 27 Oktober 2012 - 18:17

Gdhdtje:

Weer mooi mooi mooi wat je verteld!!!

Het gaat nu echt leven voor me!!! (zou bijna ticket boeken om ook te komen helpen) echt heel gaf was je doen

k wens je weer GODS ALMACHTIGE ZEGEN

xx

• 27 Oktober 2012 - 19:18

Marieke:

Leuk zeg, dat je wat bekenden ontmoet hebt!! Ik zou wel even met je mee willen kijken, hoor! Om ze allemaal weer even te ontmoeten! Ik wens je nog een super tijd!

• 27 Oktober 2012 - 22:10

Els:

Wauw Liesbeth! Wat super tof om te leren :) Dat je dat allemaal onderneemt zeg! Wauw!

Geniet er van he :)

• 27 Oktober 2012 - 22:27

Sonja Hack:

hoi lies leuk om te lezen wat je daar allemaal doet geniet ervan het is zoweer voorby groetjes sonja

• 27 Oktober 2012 - 23:35

Corrie:

hoi Liesbeth

wat maak je veel mee
    leuk dat je dat allemaal doet
    God's zegen

Gaat goed daarzo dan! Je helpt de mensen weer goed vooruit! :P

x

• 28 Oktober 2012 - 11:37

Saapke:

Wauw! Supermooi om te lezen! Mooi ook dat je er zelf zo van geniet! Heel veel zegen!
    Groetjes!

• 28 Oktober 2012 - 13:07

Peet (van De Kassa):

wat kan jij mooi verwoorden wat je meemaakt!!! praschtig verhaal weer!!
    heel veel sterkte met al die armoede die je daar ziet, dat zal beslist niet in je kouwe kleren gaan zitten, heel zo`n gezinnetje wat op een vuilisbelt leeft, verschrikkelijk.
    lieve groetjes uut de Plaet!!!!

• 28 Oktober 2012 - 19:43

Corma Hak:

hey liesbeth

wat een mooi en tegelijk ook ontroerend verhaal.wat een armoede daar.
    wel een super mooi mimespel is er uitgevoerd.dat jullie maar tot veel zegen
    zijn daar.veel sterkte met alles wat je daar ziet en mee maakt.

groeten piet en corma

• 29 Oktober 2012 - 08:31

Diana:

Leuk om te lezen Liesbeth!!
    Zo te horen heb je het echt naar je zin, en heb je een goede tijd daar!!

heb allerbeste nog,

Groetjes

• 29 Oktober 2012 - 19:52

Heline:

Hoi Lies.
    Leuk om je zo te kunnen volgen ;-). Mooi wat je doet. Heel veel succes nog in de komende tijd. Xx
    Annold en Heline

• 29 Oktober 2012 - 20:02

Rianne:

Hee Liesbeth,
    Heel erg leuk om zo te kunnen lezen wat je daar allemaal meemaakt;) Zo te lezen heb je het erg naar je zin:) Heel veel succes daar;)

Groetjes Rianne

• 29 Oktober 2012 - 20:51

Gerbert En Klasina :

Haa Liesbeth

wat leuk weer een blogje:)
    en mooi om mee te maken lijk ons een hele ervaring rijker om zo iets mee temaken
    nog een gezegende tijd :) GOD zegen

liefs

Gerbert en Klasina

• 29 Oktober 2012 - 20:53

Marije:

Hee lies!!mooi verhaal weer! Heel veel succes daar! Zie je volgende verhaal wel weer! Xx

• 29 Oktober 2012 - 20:58

Maarten:

Goedeavond Liesbeth,

Wat mooi dat je door de kleuren snel in het Romeens te leren gelijk mee kon helpen met de kinderen.
    Je hebt al een warm plekje in de harten van de kinderen daar. Het leek me een bijzondere ervaring voor je, als ze allemaal tegelijk Daaaaaaaaaaaaaaaaa!!!! roepen.

Geweldig.

De Hartelijke groeten van Opa, Oma en Oom Maarten.

• 29 Oktober 2012 - 23:08

Tony:

Hee Liesbeth!

Wat een goed werk verricht jij zeg!
    Super dat je op deze manier kan werken met kinderen die het echt nodig hebben!

Ik wens je nog heel veel plezier en succes in de komende tijd!

Xx

• 31 Oktober 2012 - 21:17

HGvdZ:

HAllo Liesbeth,

Fijn om zo op de hoogte te blijven van al je 'belevenissen.'. Je doet vast heel veel indrukken op!
    Sterkte en we bidden voor je!

hrt. grt.
    De pastoriebewoners

• 01 November 2012 - 15:21

Bianca (Children's Relief):

Zo te lezen heb je gelijk de eerste week al veel kunnen zien van het project. Je hebt in ieder geval al veel verschillende dingen bezocht.
    Veel succes verder met het vinden van je plek.
    groetjes,
    Bianca

• 01 November 2012 - 18:57

Fam Dogterom:

hoi liesbeth
    mooi om te lezen wat je daar doet en wat je kan betekenen voor andere kinderen / jongeren.
    ook de foto's is handig om even een beeld erbij te krijgen.
    groetjes van jacco , esther en thijs-jan
    en Jaap en Mirjam

• 02 November 2012 - 22:13

Psalm 32:8:

Ik zal u onderwijzen, en u leren van den weg, dien gij gaan zult; Ik zal raad geven, Mijn oog zal op u zijn.
    JWH

• 04 November 2012 - 14:03

Evelien:

Wauw wat maak jij mooie dingen mee zeg!! Het is je gegunt; je bent super leukkk!!!! :D

• 04 November 2012 - 22:35

Karel Knoester:

Dobar dan Liesbeth!
    We zijn deze zondagavond pas toegekomen aan het lezen van je blog, maar het is fijn om jouw verhalen te lezen en te merken hoe jouw komst gewaardeerd wordt! Blijf vooral je belevenissen schrijven, want zo breng je Oradea en omgeving dicht bij de Plaat. We wensen je de rijke zegen van onze Heere, die met zijn liefde allerlei grenzen van taal, leeftijd
    en cultuur doorbreekt. We blijven biddend verbonden. Hartelijke groet, de Knoesters