Helpen in Casa Lumina - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van Liesbeth - WaarBenJij.nu Helpen in Casa Lumina - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van Liesbeth - WaarBenJij.nu

Helpen in Casa Lumina

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

05 November 2012 | Roemenië, Oradea

“Buna dimineaţa” (Goede morgen)

Afgelopen week ben ik vooral druk bezig geweest in ‘Casa Lumina’, zowel in de kleuterschool als bij de huiswerkbegeleiding. Soms wil ik helpen door iets te zeggen, maar gaat dat niet omdat ik de taal niet kan. Deze week wil ik vooral besteden door nieuwe Roemeense woorden te leren.

Vanuit Nederland was er een grote zak met gebreide truien en mutsen gekomen. Deze kleding is verdeeld onder de kinderen die naar de huiswerkbegeleiding komen. Iedereen mocht één trui, één muts en een paar handschoenen uitkiezen! Dit was erg mooi om te zien. De kinderen waren niet op zichzelf gericht, maar dachten mee wat leuk zou zijn voor de andere kinderen. Het was erg leuk om te zien dat de kinderen zo blij waren met hun winterkleding, bedankt Nederland voor het breien!!

De groep vanuit Nederland had een kwartetspel meegebracht voor de kleuters. De kinderen en zelfs de juf hadden nog nooit van kwartet gehoord, laat staan dat ze het ooit hebben gespeeld. De juf gebruikt het spel nu om de kleuren aan te leren aan de kinderen. Het lijkt me leuk om met een aantal kinderen het kwartet te spelen zoals het bedoeld is. Daarom heb ik alle spelregels in het Engels opgeschreven en laten vertalen door een medewerker, Felicia bedankt! Nu probeer ik de regels in het Roemeens te leren en dan kan ik binnenkort kwartet spelen met de kids :D

Ook hebben we vanuit Nederland tandpasta en tandenborstels gekregen. De juf heeft uitgelegd wat tandpasta en tandenborstels zijn en heeft verteld waar het voor dient. Het merendeel van de kinderen had nog nooit zijn/haar tanden gepoetst, dat is ook wel goed te zien.. Hier hopen we iets tegen te gaan doen, daarom heb ik geholpen bij het tanden poetsen.

Afgelopen week heb ik weer veel reacties van jullie gehad! Zowel op mijn blog als op allerlei andere manieren, erg leuk! Er worden mij mooie dingen toegewenst, bij deze wil ik jullie ook Gods onmisbare zegen toewensen!

Liefs van Liesbeth

  • 05 November 2012 - 18:02

    Gdhdtje:

    toch maar weer een reactie!

    Maar nu als een heiligboontje. Bij het zien van de foto's en het lezen van je verhaal kwam het volgende Bijbelgedeelte in me op:

    "31 Wanneer de Zoon des mensen komen zal in Zijn heerlijkheid en al de heilige engelen met Hem, dan zal Hij zitten op de troon van Zijn heerlijkheid.
    32 En voor Hem zullen al de volken bijeengebracht worden, en Hij zal ze van elkaar scheiden zoals de herder de schapen van de bokken scheidt.
    33 En Hij zal de schapen aan Zijn rechterhand zetten, maar de bokken aan Zijn linkerhand.
    34 Dan zal de Koning zeggen tegen hen die aan Zijn rechterhand zijn: Kom, gezegenden van Mijn Vader, beërf het Koninkrijk dat voor u bestemd is vanaf de grondlegging van de wereld.
    35 Want Ik had honger en u hebt Mij te eten gegeven; Ik had dorst en u hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling en u hebt Mij gastvrij onthaald.
    36 Ik was naakt en u hebt Mij gekleed; Ik ben ziek geweest en u hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis en u bent bij Mij gekomen.
    37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien en te eten gegeven? Of dorstig en te drinken gegeven?
    38 Wanneer hebben wij U als een vreemdeling gezien en gastvrij onthaald, of naakt en hebben U gekleed?
    39 Wanneer hebben wij U ziek gezien of in de gevangenis en zijn bij U gekomen?
    40 En de Koning zal hun antwoorden: Voorwaar, Ik zeg u: voor zover u dit voor een van deze geringste broeders van Mij gedaan hebt, hebt u dat voor Mij gedaan."

    Mat 25: 31-40

    Amen

  • 05 November 2012 - 18:58

    S.:

    Bedankt weer voor dit mooie en dankbare verhaal!
    Veel plezier en succes met Roemeens leren om 't spel uit te leggen:D

  • 05 November 2012 - 21:41

    Linda:

    Hoi Lies,

    Je bent goed bezig, leuk te zien dat je het naar je zin hebt.
    Veel succes met het leren van spelletjes en Roemeense woorden.
    Ik moest wel lachen om dat tanden poetsen, Diaan en Pat zouden dat
    niet erg vinden om over te slaan.
    Ongelooflijk hé dat mensen met zulke voor ons gewone dingen zo blij zijn.

    Veel plezier verder en tot horens.
    Groetjes Linda

  • 06 November 2012 - 10:12

    Jannie:

    Liesbeth,

    Was mooi om te lezen dat je zo naar je zin heb!
    Ook leuk om de foto's er bij te zien.

    Tot op Skype!

    Liefs, Jannie

  • 06 November 2012 - 15:27

    Bastie:

    hoi meisje
    Wat is dat toch allemaal mooi wat je mag doen en dankbaar,je bent sávonds zeker wel blij als je je bed ziet ha ha.
    Gefeliciteerd morgen met je ma
    Vele zegeningen en geniet ervan
    veel liefs tante bastie

  • 06 November 2012 - 16:19

    Jaap - Jan:

    Ha liesbeth!

    Ik hou je blog in de gaten hoor;-) Heel veel sterkte en zegen toegewenst in het prachtige en goede werk dat je voor je medemens kan verrichten! Ik vind het echt gaaf dat je dat als enige van ons groepje toch weer hebt opgepakt!

    Sterkte en groetjes

    Jaap Jan

  • 06 November 2012 - 16:51

    Bianca (Children's Relief):

    Bijzonder hoe het is gegaan met het uitdelen van de truien! Het is mooi om te geven, helemaal als het op een goede manier ontvangen wordt.
    Ik wens je weer een goede week toe en zie uit naar je volgende update!
    groetjes,
    Bianca

  • 06 November 2012 - 19:32

    Lida:

    Hoi Liesbeth,

    Wat mooi om te lezen dat de kinderen bij het uitdelen van de truien niet eerst aan zichzelf dachten! Wow; en daar mag jij zomaar bij zijn! Zegen & groetjes van Lennart, Lida en Job

  • 07 November 2012 - 14:20

    Fam. Mosselman:

    Ha Liesbeth,

    Vanmorgen op je moeders verjaardag geweest. Gefeliciteerd! Toen maar gelijk even je blog bekeken en gelezen. Prachtig om je belevenissen op deze manier mee te maken! Ik ben zelf ook 2x in Roemenië geweest voor een werkvakantie. Maar als je voor 4 maanden gaat is het toch weer anders. Veel intensiever, en je krijgt veel meer een band met de kinderen en mensen daar. Ik hoop dat je snel wat Roemeens onder de knie krijgt. Ik herinner me nog een zinnetje: 'oene jeste...' Dat betekent: 'waar is...?' (Als ik het goed onthouden heb hoor :-)) Veel zegen gewenst, en heerlijk om te weten dat onze God overal Dezelfde is!!

    Hartelijke groet van Cornelis en Carolien en Joas en Levi

  • 08 November 2012 - 10:25

    Fam.van Straalen:

    Beste Liesbeth,
    Leuk om te lezen over het werk in het kindertehuis.
    Wat moet het fantastisch zijn om die blijde gezichtjes te zien als ze een trui of een muts krijgen. Daar put je weer energie uit! Wij wensen je veel vreugde en zegen toe de komende tijd.
    Vr.gr. Fam.van Straalen Ooltgensplaat

  • 11 November 2012 - 16:05

    Els En Hanneke:

    Waaauw Liesbeth!
    Eindelijk is het gelukt om je blog te openen (hij doet hier zo raar.. weet niet wat 't is..) Heb ze direct maar alle 3 in 1x gelezen!

    Maar herkenbaar, de taal en communicatie probleempjes.. Dat je zoveel wilt maar het soms gewoon niet lukt!
    Gelukkig ben jij een doorzetter en komt het vast allemaal goed!
    Klinkt tot nu toe in elk geval super gaaf wat je allemaal doet, klinkt echt als een soort 'make a difference':) Volgens mij maak jij echt verschil daar ;) Laat je lichtje stralen :)

    Heel veel succes!
    Liefs Els

  • 11 November 2012 - 16:26

    J.A. Van Der Ziel:

    Hallo Liesbeth,

    Heel leuk maar ook aangrijpend om je verhaal weer te lezen.
    Zonder tandeborstel, dat kunnen wij ons niet voorstellen.
    Wat leuk de foto's.We wensen je sterkte bij je werk, en weet dat we voor je bidden.
    Hartelijke groet vanuit de Pastorie

  • 12 November 2012 - 10:25

    Marije:

    Heee lies!! Wat n bijzonder verhaal weer! Lijkt me ontzettend gaaf om daar bij te zijn, als alles uitgedeeld werd!! Kon ik wel poetsinstructie komen geven!:p wens je heel veel succes toe! Nog gefeliciteeerd mtj mam! Liefs Rick&Marije

  • 14 November 2012 - 12:44

    Peet (van De Kassa ;-) ):

    weer een pracht-verhaal Liesbeth!!! mét mooie foto`s, en wat een pracht gebreidde spullen hebben ze aan zeg, en die blijdschap op die smoelties!! word je zelf blij van!! heel veel groetjes en het allerbeste!

    groetjes uut de Plaet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liesbeth

Actief sinds 22 Sept. 2012
Verslag gelezen: 879
Totaal aantal bezoekers 31948

Voorgaande reizen:

08 Januari 2014 - 18 Juni 2014

Dts Heidebeek

27 Mei 2013 - 06 Juni 2013

Boodschappenpakketten uitdelen :)

16 Oktober 2012 - 16 Januari 2013

Op naar Oradea, Roemenië!

Landen bezocht: