Kerst is alleen voor iedereen, - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van Liesbeth - WaarBenJij.nu Kerst is alleen voor iedereen, - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van Liesbeth - WaarBenJij.nu

Kerst is alleen voor iedereen,

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

30 December 2012 | Roemenië, Oradea

Ik hoop dat jullie allemaal een goede en gezegende kerst hebben gehad, ik in ieder geval wel. Iedereen bedankt voor de kaartjes :D Op maandag 24 december hadden we een kerstnachtdienst. Normaal gesproken is er na afloop van iedere kerkdienst wat lekkers voor iedereen. Deze keer was het anders, er werd gevraagd om iedereen iets lekkers mee wilde nemen. Het gaat om het idee, dus al was het maar een fles frisdrank dan was het al genoeg. Toen dat idee verteld werd, merkten we dat dit wat weerstand opleveren. De mensen zeiden: We zijn arm en hebben bijna geen voedsel in huis, hoe kunnen we dan ooit voedsel meebrengen voor anderen? Ik vond het wel een goed idee, aangezien de mensen iedere keer voedsel ontvangen, is het nu 1x in het jaar de tijd om iets te geven. Deze mensen moeten leren om weg te geven, omdat het leven niet alleen uit ontvangen bestaat..
Ondanks het onbegrip in eerste instantie hadden veel leden van de kerk gezegd dat ze toch wilden komen en iets lekkers mee wilde nemen. Er kwamen dan ook veel mensen en het was erg gezellig! Iedereen had een klein beetje meegenomen, maar er waren veel mensen, komt dat wel goed, hebben we wel genoeg? Na de prediking werd er een zegen uitgesproken over de maaltijd. Het was een bijzondere avond! Terwijl ik foto’s aan het maken was van de maaltijd zag ik hoe veel mensen voedsel opschepten uit een schaal. We hadden één schaal met pasta die er goed uitzag en heerlijk smaakten! Normaal gesproken kunnen er zo’n 5 mensen van deze pasta eten. Maar terwijl ik foto’s aan het maken was zag ik hoe ontzettend veel mensen van deze pasta aten! Het was echt ongelofelijk.. Ik vroeg me af hoeveel schalen met pasta we hadden aangezien bijna iedereen hiervan at. Het bleek dat er echt maar één schaal was! Nadat iemand pasta uit de schaal had geschept, zat er nog genoeg in voor de volgende. En dat telkens opnieuw, echt geweldig!! De bijbel staat vol met wonderen, maar zoals ik met eigen ogen heb kunnen zien, zijn de wonderen de wereld nog niet uit!!

Voor de volgende dag, 1e kerstdag was ik uitgenodigd in een internationale kerk. Ik hoorde over deze gemeente en had geen idee hoe groot dit zou zijn en wat ik me erbij voor moest stellen, dus had ik besloten om de uitnodiging aan te nemen en de kerk te bezoeken. De kerk is niet in Oradea, maar verderop in een dorpje. Iedere zondag en andere speciale dagen is er een klein busje wat in Oradea komt om mensen op te halen om naar deze kerk toe te gaan. Na wat telefoongesprekken wist ik waar de bus zou komen om mensen op te halen en in welke tijd die zou komen. Omdat ik graag naar deze kerkdienst toe wilde had ik gezorgd dat ik op tijd op deze plaats was. Maargoed, om een lang verhaal kort te maken, de bus kwam niet opdagen.. Na lang wachten, was ik het zat geworden en belden ik naar ‘huis’ of er iemand op Internet naar het adres kon zoeken, dan kon ik een taxi nemen.
Jawel, het adres stond op Internet dus een paar minuutjes later zat ik in een taxi op weg naar de internationale kerk. Nadat ik afgerekend had met de chauffeur (gelukkig is de taxi niet zo prijzig als in Nederland) stapte ik deze gemeenschap binnen. Het zag er bijzonder uit, de mannen en vrouwen waren gescheiden en het was hééééél anders dan dat ik mij had voorgesteld. Ook vroeg ik mij naar een paar zinnen af, waarom er Roemeens werd gesproken in een internationale kerk? En ik vroeg mij nog meer af, wanneer de vertaling zou komen? Nadat ik goed had rondgekeken begreep ik het, ik was in een andere kerk beland.
Wat zal ik doen? Ik kan weer wel naar ‘huis’ bellen om het goede adres, maar misschien is dat wel aan de andere kant van Oradea. Voordat ik daar kan zijn, is het laat, dus het leek mij beter om in deze kerk te blijven.
Toen ik weer thuis kwam, vroeg ik mij af hoe groot de afstand was tussen de internationale kerk en de kerk waar ik was beland. Ik dacht namelijk dat degene die mij het adres gegeven had, een verkeerd adres gegeven had. Maar dat bleek niet waar te zijn, hij is er zeker van dat hij het goede adres gegeven had. De chauffeur heeft mij dus op een verkeerde plaats gebracht. Wat ik niet wist, was dat ik dus heel erg in de buurt was. Ik was in het juiste dorp, in de juiste straat, alleen een verkeerd nummer.. Tsjaa kan gebeuren, volgende keer beter :)

Deze middag, 1e kerstdag was ik uitgenodigd bij de baas van Casa Lumina, Cristina, thuis. Pyjama moest mee, want ik mocht blijven slapen! Ontzettend gezellige en mooie tijd gehad bij deze mensen thuis. Deze dag (te) veel gegeten. Eerst hadden we hier in het gastenverblijf een goede en gezellige maaltijd en toen ik bij Cristina aankwam kreeg ik opnieuw een stevige maaltijd. Hier in Roemenië eten ze bijna iedere dag soep en is het eten over het algemeen een stuk vetter dan dat ik gewend ben. Maar het smaakte erg goed! Samen met de dochter van Cristina, Antonia, gingen we naar haar kamer. Een paar uur later werden we geroepen, aan tafel!! En opnieuw stond er een warme maaltijd gereed :)

Met jullie sponsorgeld heb ik voor alle families van Casa Lumina een voedselpakket voor de winter kunnen kopen. Denk bij dit voedselpakket maar niet aan een luxe kerstpakket zoals wij dat in NL gewend zijn. In het pakket zitten alleen essentiële producten, denk hierbij aan olie, pasta en verschillende soorten beleg.

Ook voor de medewerkers van CL ben ik op pad geweest om een voedselpakket samen te stellen. Ontzettend leuk om dit samen te stellen, maar het uitdelen hiervan was nog veel leuker! Ze hadden niets verwacht en waren erg dankbaar. Bedankt dat jullie mij de mogelijkheden hebben gegeven om dit waar te maken!!

We hebben btw ook nog een leuke kerstfeestviering gehad. Iedere groep deed iets, van versjes opzeggen tot liederen zingen. De leden van het moeder en kind programma vroegen of ik met hen mee wilde doen, zij zouden liederen gaan zingen. Na wat oefenen besloot ik om met hen mee te zingen, wat ontzettend leuk was. En volgens de kinderen/volwassenen die luisterden klonk het nog goed ook.

Opnieuw is het een lang verslag geworden, maarja dat heb je met een kerst in het buitenland. Ohja, kheb ook nog kerstcadeautjes gehad!! Sommige 2ehandsdingen (waar ik echt blij mee was) en een (nieuwe) trui en sieraden!

Nu stop ik echt or :P Een veilige jaarwisseling toegewenst en een gelukkig 2013!!!

Liefs van Liesbeth

  • 30 December 2012 - 22:23

    Saapke:

    Wauw! Wat een verhaal weer! Ontzettend gaaf om te lezen! De God van de bijbel bestaat ook nu nog, hopelijk gaan steeds meer mensen dat zien, ook hier in NL:D Supermooi om te lezen dat je de 'wonderbare spijziging' (zo wordt het verhaal in de bijbel toch genoemd) nu met eigen ogen hebt mee mogen maken. Bijzonder hoor! Superleuk ook om te lezen hoe praktisch je het geld van sponsoren besteed, elke keer weer! Geweldig! Meid, ga zo door en doe dit samen met God! Leuk en mooi om weer een verhaal van je te hebben gelezen! Geniet lekker verder en Gods Nabijheid en Liefde voor elke dag toegewenst. Voor jezelf, maar ook om uit te delen! Lieve groetjes!

  • 31 December 2012 - 16:05

    Gerrie Bos:

    Lieve Lies,
    Wat een bijzondere ervaringen maak je toch mee. We kennen allemaal de tekst uit Mattheüs 18:20 " waar twee of drie in Mijn Naam bijeengekomen zijn, daar ben Ik in hun midden". Maar we mogen de tekst die ervoor staat ook zeker geloven! vers: 19 "Verder zeg Ik u dat, als twee van u op de aarde iets, wat dan ook, eenstemmig verlangen, het hun ten deel zal vallen van Mijn Vader, Die in de hemelen is". Er is een zegen uitgesproken over de maaltijd en er was genoeg. Hallelujah. God alleen de eer! Het verhaal lijkt ook op de weduwe van Zarfath, waarbij de olie en het meel niet opraakte om koeken te bakken in tijd van hongersnood!
    Fijn dat de mensen blij gemaakt zijn met een voedselpakket!
    Nog veel zegenrijke dagen toegewenst in Roemenië.
    Liefs ma









  • 01 Januari 2013 - 18:26

    Joop & Evelien Grootenboer:

    Hoi Liesbeth,
    Vanaf Flakkee wensen we jou een gezegend 2013 toe.
    Het was weer fijn om te lezen wat je allemaal hebt meegemaakt.
    Echt bijzonder hoor, dat je zulke bijzondere dingen meemaakt.
    Ja, ook nu gebeuren er zeker nog wonderen!!
    Maar ook de "gewone" dingen zijn eigenlijk voor ons bijzonder, hoe de mensen daar leven daar kunnen we ons maar weinig van voorstellen.....
    Hoewel het door jouw verhalen en foto's wel veel duidelijker wordt.
    Liesbeth, nog een fijne tijd in Roemenië.
    Hartelijke groeten,
    Joop & Evelien

  • 02 Januari 2013 - 16:25

    Stella:

    Heej Liesbeth!!!

    Wow! Wat gaat de tijd snel zeg! ;-) Wat een belevenissen! Heb niet al je berichten bij gehouden! ;-)
    Blijf nog even genieten deze maand! En ik hoop je in NL snel weer te zien en te spreken.

    Liefs Stella

  • 03 Januari 2013 - 09:59

    Bianca:

    Wat een prachtige en wonderlijke verhalen. Bijzonder zeg.
    Fijn dat je zo'n goede tijd hebt daar en mooie (en avontuurlijke ..:-S) dingen meemaakt.

    Ik wens je een heel mooi en gezegend 2013 toe.

  • 08 Januari 2013 - 17:49

    Peet (van De Kassa):

    Wauw Liesbeth, wat een pracht en wonderlijk verhaal alweer.
    Mooie foto`s met blije dankbare gezichtjes!
    En wat vliegt de tijd, Jannie was vandaag aan het werk en zei dat je volgende week alweer naar huis toe komt!!!!!!!!!!!!
    Ik zeg ` zijn al die maanden dan al weer om!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!`
    Een goeie veilige reis terug gewenst van ons.
    Ik zie je wel verschijnen aan de kassa ;-)


  • 09 Januari 2013 - 16:45

    Gdhdtje :

    Liesje

    Ik zal weer eens reageren!

    Wat een super mooie Kerst heb jij gehad! wat een gaaf iets is het om de "woonderbaarlijke speiziging" in real life mee te maken! Wat moet dat gaaf en een DANKBAAR moment zijn geweest!

    Lies ik hoop dat je ook een mooie Jaarwisseling heb gehad!!
    in holland regende het!

    geniet nog maar even van het laatste weekje!

    Liefs

    Guido

  • 10 Januari 2013 - 11:14

    Jannie Neels:

    Hallo Liesbeth,

    Jij vroeg of ik nog wilde reageren dus bij deze! :p
    Nee, Grapje Ik vind zo mooi wat je doet!
    Wel heb ik je moeten missen op de kerstconferentie maar dat kan volgend jaar weer:)

    Lies, Succes bij de laatste dagen en met het afscheid nemen,

    Tot Dinsdag :)

  • 10 Januari 2013 - 15:00

    Fam. Van Der Ziel:

    Hallo Liesbeth,

    We hebben genoten van je verhalen, wat een mooie tijd heb je daar gehad.!
    Weet niet precies wanneer je naar huis komt, maar we willen je een goede terugreis wensen, en een behouden aankomst.

    Hartelijke groet,

    Fam. van der Ziel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liesbeth

Actief sinds 22 Sept. 2012
Verslag gelezen: 1016
Totaal aantal bezoekers 31945

Voorgaande reizen:

08 Januari 2014 - 18 Juni 2014

Dts Heidebeek

27 Mei 2013 - 06 Juni 2013

Boodschappenpakketten uitdelen :)

16 Oktober 2012 - 16 Januari 2013

Op naar Oradea, Roemenië!

Landen bezocht: