Tijd voor een update! - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van Liesbeth - WaarBenJij.nu Tijd voor een update! - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van Liesbeth - WaarBenJij.nu

Tijd voor een update!

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

11 Januari 2013 | Roemenië, Oradea

Hallo allemaal!!

Wat zijn de dagen, weken en zelfs maanden voorbijgevlogen! In oktober ben ik vertrokken vanuit Nederland om hier vrijwilligerswerk te gaan verrichten. Ondertussen ben ik hier al bijna 3 maanden en heb ik een hele mooie tijd gehad zoals je in mijn andere blogs hebt kunnen lezen! Maargoed, er is een tijd van komen en er is een tijd van gaan. Voor dinsdag 15 januari heb ik mijn vlucht terug geboekt. Die week erop zal ik weer op reis gaan, dit keer naar Duitsland. In Duitsland is er een medewerker conferentie van de Oosteuropazending. Tijdens deze conferentie zal ik ook mijn Roemeense vrienden weer zien, dus dat maakt het afscheid nemen voor nu wel iets makkelijker.

Gisteren was er weer bijbelstudie zoals we dat iedere donderdag hebben. Degene die altijd voor mij vertaalt was ziek, dus zou er opnieuw geen vertaling voor mij zijn. Een aantal Roemeense woorden en zinnen kan ik verstaan, maar een Roemeense bijbelstudie volgen is nog niet zo simpel. Ik had nog wat andere dingen te doen, dus had ik eigenlijk geen zin om naar de bijbelstudie te gaan. Toch besloot ik om te gaan, aangezien het mijn laatste mogelijkheid was om met de mensen van de bijbelstudie op te trekken.
Toen ik aankwam in Casa Lumina vroeg de pastoor mij of ik iets wilde zeggen over mijn tijd hier. Ik vertelde dat ik 2 jaar geleden hier met een groep vrienden was om te kijken en te helpen in de projecten van Casa Lumina. Ik had het verlangen om terug te gaan en nu is de tijd al weer bijna om! Ik vertelde dat ik een mooie tijd had en we spraken wat over de bijbelstudie. Nadat ik mijn speech :P had gehouden, kreeg ik veel fijne reacties!
Ik vertelde dat ik in de toekomst zeker voor hen blijf bidden en ik vroeg of zij ook voor mij wilden bidden. De pastoor stelde voor om dat idee direct in praktijk te brengen. Ik startte met mij gebed en hierna wilde bijna alle leden van de groep voor mij bidden! Het was opnieuw een mooie en bijzondere ervaring. De mensen waren erg dankbaar en blij dat ik voor deze periode in hun midden was geweest. Maar ook vertelde ze mij dat ze verdrietig waren dat ik hen ging verlaten.. Afgelopen tijd heb ik veel de vraag gekregen, wanneer in weer terug kom naar Roemenië. Op deze vraag, kan ik nu nog geen antwoord geven..

Zoals ik al verteld had, was mijn kerst erg leuk. Maar ook mijn oud&nieuw viering was leuk! Ik was uitgenodigd bij Ioana thuis, waar we gezellig wat spelletjes speelden en rond 12 uur gingen we naar het centrum van de stad toe. Om 12 uur was er een vuurwerkshow, ondanks de mist, was het erg mooi!

Ik had voor iedereen een bedankkaart gemaakt met daarop een foto. Deze kaarten heb ik aan de medewerkers van Casa Lumina gegeven. Zij waren daar zoooo blij mee, goeiedag, dat zal ik niet vlug meer vergeten! Ze vonden ze ontzettend mooi en iedereen bedacht al een plaatsje waar ze deze kaart konden neer zetten ;) leukleukleuk :)

Vandaag zijn we weer in het zigeunerdorp Dicanesti geweest, het is en blijft iedere keer weer een bijzondere belevenis. Wat ik de vorige keer niet had verteld, is dat bijna alle zigeuners daar analfabeet zijn. In hun huizen hebben zij geen bijbel, omdat ze die toch niet kunnen lezen. Daarom komen de mensen vol verlangen naar de diensten toe!

Afgelopen periode ben ik ook weer veel op bezoek geweest bij families thuis. Iedere keer opnieuw zien we weer grote problemen. Zo had ik begrepen dat er een gezin was, wat iedere keer trouw naar de kerk komt, maar wat financiële problemen had. Omdat het crisis is, zijn er banen geschrapt en zijn man en vrouw van het gezin ontslagen. Op zoek naar een baan is niet gemakkelijk in deze periode. We zijn naar de supermarkt gegaan om een voedselpakket samen te stellen voor deze familie. Ook wilde ik toiletpapier kopen aangezien dat een essentieel product is. We moesten er zelf een beetje om lachen, we zagen onszelf al aankomen met die wc-rollen. Toch besloten wij om dit te kopen. Toen we aankwamen bij de familie waren ze erg blij en dankbaar voor de gegeven producten! Ze bekeken de producten één voor één, en bij ieder product bedankten zij God en mij. Toen ze het in de koelkast plaatsten zag ik dat die helemaal leeg was.., dat was erg schokkend om te zien. Vooral waren ze blij met het toiletpapier, het bleek dat ze dat juist nodig hadden op dat moment! #bijzonder. Als dank van deze mensen kreeg ik een paar oorbellen, opnieuw erg bijzonder. De vrouw ging op zoek naar haar eigen oorbellen en gaf het mooiste paar aan mij...

Ik heb ontzettend genoten van deze periode hier in Oradea. Ook heb ik besloten dat ik meer wil gaan helpen in projecten in arme landen. Hoe ik dat tot stand ga brengen, weet ik nog niet op dit moment. Ik bid voor mijn toekomst, als jullie ook mee willen bidden, bedankt!

Tot heel snel!!

Wist-je-dat:
- ik al heel lang wist-je-datjes wil vertellen, maar dat het er steeds niet van kwam?
- het nog maar 4 nachtjes slapen is voordat ik terug naar Nederland kom?
- ik er naar uit kijk om al mijn vrienden en familie weer te zien?
- maar dat ik er wel een beetje tegen op zie om afscheid hier te nemen?
- ik veel zin in de medewerker conferentie heb?
- ik al 3 maanden niet gefietst heb?
- ik in 3 maanden tijd maar 1 x auto gereden heb?
- ik heel veel wist-je-datjes had, maar dat ik ze nu een beetje vergeten ben?
- we hier bijna iedere dag soep eten?
- we hier bijna geen groenten eten?
- het hier als christen niet toegestaan is om alcohol te drinken?
- ik dat maar onzin vind..
- de buren, honden hebben die iedere dag & nacht blaffen..?
- ik hier niet altijd even vrolijk van word..?
- ik arretjescake had gemaakt omdat ik iets Nederlands aan hen wilde geven?
- arretjescake al bekend was in Roemenië, maar dat ze het hier salamikoekjes noemen?
- ik de relatie tussen salami en arretjescake eerst niet begreep?
- zij het salamikoekjes noemen omdat de structuur op salami lijkt?
- iedereen met mij op de foto wilt?
- ik door deze foto’s wel veel herinneringen heb?
- de groet, gefeliciteerd en de groet gelukkig nieuwjaar precies hetzelfde is in het Roemeens?
- heel veel mensen hier vaak liegen..?
- en dat ik daar totaal niet van houd!
- ik daarom alles 3x navraag om zeker te zijn!
- ik nog heel veel dingen wil doen in heel weinig tijd?
- ik daarom nu ga stoppen met deze blog!

Gods onmisbare zegen toegewenst en tot heel snel!! Liefs van Liesbeth

  • 11 Januari 2013 - 21:30

    Bastie Neels:

    Hoi lieve nicht
    Wat een verhaal weer maar wist er al veel van,we hebben gezellig geklets.
    Wens je nog een mooie liefdevolle dagen en een behouden thuiskomst.
    Als je thuis ben ga je dan door met bloggen ha ha
    veel liefs tante bastie

  • 12 Januari 2013 - 05:56

    Els En Hanneke:

    TOf! En eindelijk ook wist je datjes haha die blijven leuk om te lezen (en om te bedenken :p)
    Maar idd, de tijd vliegt zeg! Manman!

    Geniet nog van de laatste paar dagen, en in NL moeten we anders ff afspreken om ervaringen te delen ofzo!

    Liefs!

  • 12 Januari 2013 - 12:03

    Laura:

    Heeeey Lies!

    Wauw, je verhalen blijven me verbazen! Hoe erg het verschil wel niet is tussen hier in Nederland en daar!
    Echt, ik denk zeker dat de mensen gezegend zijn met zo'n supergoede hulp van jou!

    We spreken in Nelderland wel weer af he?! Ik wil al je verhalen en foto's en alles weten en zien natuurlijk!

    Alvast een goede terugreis gewenst!

    xx

  • 13 Januari 2013 - 19:03

    Peet (van De Kassa):

    denk van je laatste blog, of nog een finale als je thuis bent?
    weer een prachtverhaal met mooie ervaringen.
    van de week weer naar huis, ook wel weer fijn op je eigen bedje in je eigen vertrouwde omgeving.
    goeie veilige reis terug!!!!!!!!!!!!

  • 14 Januari 2013 - 12:01

    Bianca (Childrens Relief):

    Wat een bijzondere en mooie blog heb je weer geschreven. (en grappig :-)
    Je bent echt een bijzonder mens en ik kijk in de goede zin van het woord ontzettend naar je op. Echt hoor. Ik vind het gaaf wat je daar allemaal doet en onderneemt. Ik kan me voorstellen dat ze jou gaan missen, maar je hebt je 'sporen' achter gelaten en dit samen met God gedaan; als dat geen zegen is!!!
    Goede reis morgen en wellicht tot ziens!

  • 14 Januari 2013 - 17:35

    Saapke:

    Snik... je laatste blog... Super dat we mee konden genieten van alles wat je meegemaakt hebt. Een goede reis terug naar huis, God gaat met je mee! Tot spreeks! Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liesbeth

Actief sinds 22 Sept. 2012
Verslag gelezen: 646
Totaal aantal bezoekers 31955

Voorgaande reizen:

08 Januari 2014 - 18 Juni 2014

Dts Heidebeek

27 Mei 2013 - 06 Juni 2013

Boodschappenpakketten uitdelen :)

16 Oktober 2012 - 16 Januari 2013

Op naar Oradea, Roemenië!

Landen bezocht: