Maar de Heer, zal uitkomst geven! - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van Liesbeth - WaarBenJij.nu Maar de Heer, zal uitkomst geven! - Reisverslag uit Oradea, Roemenië van Liesbeth - WaarBenJij.nu

Maar de Heer, zal uitkomst geven!

Door: Liesbeth

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

18 December 2012 | Roemenië, Oradea

Wat leuk dat jullie mij allemaal nog steeds volgen! Hoe is het weer in Nederland, het winterweer al aangebroken? Hier was het afgelopen dagen behoorlijk koud en is de eerste sneeuw gevallen. Een erg mooi gezicht, maar niet altijd even makkelijk. Veel kinderen zijn verkouden of ziek door de kou. Sommige dagen kwamen er nog geen 5 kinderen naar de kleuterschool van Casa Lumina toe..

Ook tijdens de Bijbelstudie was het niet zo druk als normaal. Het gemiddelde salaris in Roemenië is veel en veel lager dan in Nederland. Geld voor een tram-abonnement hebben de meeste niet, daarom komen zij normaal gesproken lopend naar Casa Lumina toe. Met deze sneeuwstorm is het geen pretje om ver te lopen, daarom kwamen er maar een paar mensen naar de bijbelstudie..

Een paar weken is de bijbelstudiegroep gestart met het behandelen van een boekje. Alleen de voorganger van de gemeente had een boekje. Het leek mij belangrijk dat iedereen een exemplaar zou hebben, zodat zij zich thuis kunnen voorbereiden voor de Bijbelstudie en als zij willen, hebben ze dan ook de mogelijkheid om na de les thuis nogeens een hoofdstuk door te lezen. Ik vroeg me af waarom er maar 1 exemplaar was, je raad het misschien al, de financiële mogelijkheden waren er niet. Nadat we Internet hadden afgezocht hebben we meer van deze boekjes gevonden en door jullie steun kunnen kopen!

Vorige week deelde Cristi, de voorganger, deze boekjes uit en vertelde hoe hij hieraan kwam. De leden van de groep vonden dat erg fijn en gingen zelfs applaudisseren voor mij! Dit applaus wil ik graag aan jullie doorgeven ;) Afgelopen week was er weer Bijbelstudie en vol trots lieten sommige hun boekje aan mij zien, vol met aantekeningen! Wat kunnen we de mensen toch blij maken met kleine dingen.

Je herinnert vast nog wel het verhaal van de vorige keer over het zigeunerdorp Dicanesti. Ook deze week zijn wij weer op weg gegaan naar Dicanesti, met dezelfde auto en dezelfde weg, maar met ander weer. Omdat het veel gesneeuwd had leek het ons geen goed idee om door het veld te rijden met de auto. We hebben de auto geparkeerd en we hebben het laatste stuk gelopen, brr wat was het koud! Maar toen we in Dicanesti aankwamen werden we warm onthaald. De kinderen waren van de heuvels aan het sleeën en vroegen of ik met hen meekwam. Terwijl de anderen de Bijbelstudie voor dit zigeunerdorp voorbereidden, was ik dus aan het sleeën, ontzettend leuk!

Op de terugweg naar Oradea reed de politie vlak achter ons. De politie hield ons staande, om ons te controleren. De agent vroeg om onze paspoorten, rijbewijs en natuurlijk de gegevens en verzekering van de auto. Wat bleek nu, de auto was wel verzekerd, maar de papieren klopten niet.. In de papieren stond dat de verzekering was verlopen. We legden uit wat de reden was dat we hier in Roemenië zijn, maar met de agent viel niet te discuciëren. De agent zei: Please follow me, we have to go to the policestation! Ik vond het wel interessant om naar het politiebureau te gaan. Maar toen ik naar de gezichten van de anderen keek, zag ik dat zij het niet zo leuk en interessant vonden. Er waren namelijk 2 problemen, allereerst zullen we een boete moeten betalen. Van dat geld kunnen we veel arme mensen helpen.. Maar het 2e probleem was groter. Elijah, de man die vanuit Nederland naar Roemenië was gekomen om het evangelie te verkondigen, was met ons mee. Zijn visum was geldig tot die dag dat wij werden stop gezet door de politie. Als we de politie moesten volgen, zou Elijah niet op tijd de grens kunnen bereiken. Wat als gevolg kan hebben, dat hij in de toekomst niet meer aan een visum kan komen, of met heel veel moeite. Maargoed, we moesten dus volgen op naar het politiebureau. Na een korte periode stopte de politieauto en vroeg of Elijah uit wilden stappen. De agenten en Elijah hadden een gesprek tijdens dat gesprek vroeg Elijah of hij voor deze mensen mocht bidden. Als we met ons hart bidden, gaat daar namelijk veel kracht vanuit! De agenten vonden het goed dus baden zij samen. (Ik kreeg hier niets van mee, want wij waren in de auto en maakte ons druk over de ramen. Nadat we de ramen hadden geopend voor de agenten, kregen we die namelijk niet meer dicht. Tijdens de rit was het zegmaar, netjes uitgedrukt, erg koud..) Tijdens onze discussie over de ramen, zagen we opeens Elijah terug komen van het gesprek met de agenten. Toen hij in de auto kwam, zei ik: Kom op, volg de politie. Maar Elijah vertelde mij dat dat niet meer hoefde! Wij vroegen ons af hoe dat mogelijk was, aangezien het onmogelijk was om met de agenten te discussiëren. Toen vertelde Elijah ons dat hij met de agenten had gebeden! Na dit gebed, waren de gedachten van de agenten verandert en gaven zij ons vrij spel. Dit was erg bijzonder, onze God is niet dood! We hebben een levende God en als wij tot Hem bidden, dan zal Hij uitkomst geven! Na afloop vroegen de agenten aan Elijah of hij voortaan iedere dag wilt bidden voor hen.

Hierna zijn we snel naar huis gegaan, met nog steeds onze ramen open.. Tijdens de rit probeerden we telkens de ramen te sluiten, maar was niet mogelijk. Uiteindelijk wanneer we thuis waren ging het wel! Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan!

Alvast iedereen gezegende kerstdagen toegewenst!!
En tot ziens, liefs van Liesbeth

Psalm 42: 5
Maar de HEER zal uitkomst geven,
Hij, die 's daags Zijn gunst gebiedt;
'k Zal in dit vertrouwen leven,
En dat melden in mijn lied;
'k Zal Zijn lof zelfs in den nacht
Zingen, daar ik Hem verwacht;
En mijn hart, wat mij moog' treffen,
Tot den God mijns levens heffen.

  • 18 December 2012 - 22:28

    Corrie:

    hallo liesbeth

    ik dacht ik kijk nog even op mijn mail voor ik naar bed ga en toen had jij dit verhaal
    hier zie je dat God alles bestuurt bij Hem is alles mogelijk
    ik wens je veel sterkte en kracht in deze kou daar
    wij bidden voor je

    groetjes Tante Corrie
    en ook van Ome Adrie
    en je neef en nichten

  • 19 December 2012 - 04:22

    Els En Hanneke:

    Wauw, wat een super mooi en bemoedigend verhaal!
    Hier in Bangladesh merken we ook goed dat God nog werkt, ook juist door kleine dingen :)

    Super mooi! Ga zo door!

  • 19 December 2012 - 09:57

    Saapke:

    Mooi!Mooi!Mooi!Mooi!

  • 19 December 2012 - 18:20

    Marieke Ras:

    Hey Liesbeth,
    Bijzonder, hé, hoe God kan werken! Op momenten dat je het misschien niet meer verwacht geeft Hij uitkomst! Super mooi dat je ook met die bijbelstudieboekjes hebt kunnen helpen. Zulke kleine dingen kunnen zoveel betekenen!
    Ik wens je echt een super mooi en bijzonder en natuurlijk gezegende kerst en nieuwjaar! Bijzonder om dat in een ander land te doen, maar misschien ook wel dubbel zonder je familie!
    groetjes Marieke

  • 20 December 2012 - 16:47

    Bianca (Children's Relief):

    Hoi Liesbeth,
    Ik vind het elke keer zo tof je verhalen te lezen. Ik heb echt bewondering voor je! Je bent mooi werk aan het doen daar.
    Ik wens je een heel mooi, vreugdevol en gezegend kerstfeest toe!
    Groetjes,
    Bianca
    PS bedankt voor de leuke kerstgroet namens het team!

  • 20 December 2012 - 18:46

    Fam. Van Der Ziel:

    Hallo Liesbeth ,

    Wat een mooi verhaal weer, wat hebben we toch een goede God!
    Fijn dat alles zo goed mag gaan.
    Al lijkt me dat je deze dagen je Fam. wel wat zult missen.
    We wensen je hele fijne Kerstdagen en een Gezegend Nieuwjaar toe.
    Weet dat we voor je zullen bidden.
    Hartelijke groet uit e pastorie!

  • 21 December 2012 - 14:39

    Gerrie:

    Lieve Lies,
    Indrukwekkend om je verhaal weer te lezen. God zeg:"Zo zal ik toch je niet vergeten. Zie, Ik heb je in de beide handpalmen gegraveerd: Jesaja 49:15b, 16a!!!!!! God heeft een bestemming met ons leven. We mogen als één huisgezin als broeders en zusters met de zelfde Vader in het zaligmakende bloed van Jezus Christus leven. Jij mag met je broeders en zusters in Roemenië gezegende kerstdagen hebben en wij hier in Nederland tot eer van Hem.
    Het weer hier is druiliger, regelmatig mistig en met wat wind, koud. Maar er ligt hier geen sneeuw!
    De hartelijke groeten aan alle medewerkers van Casa Lumina.
    ma

  • 22 December 2012 - 15:37

    Harry:

    Een mooi stukje weer! En bemoedigend ook om zo concreet te zien hoe God het gebed verhoort. "Ken Hem in al uw wegen...". Gezegende dagen gewenst! En sterkte met de kou! Hier valt het vandaag wel mee, het is eerder een beetje zacht weer.

    Hartelijke groet,

    Harry

  • 23 December 2012 - 13:16

    Peet (van De Kassa):

    wat een indrukwekkend verhaal wederom Liesbeth!!!
    fijne dagen, we gedenken je.

  • 23 December 2012 - 16:58

    Marije:

    Hee lies! Wat een gaaf verhaal weer, Wat een goed werk doe je! We wensen je hele fijne kerstdagen! Heeel veel succes nog! XXx

  • 24 December 2012 - 18:08

    Corrie:

    hallo Liesbeth

    wij wensen je goede kerstdagen toe daar in Roemenié

    groetjes
    Ome Adrie
    tante Corrie
    en kinderen

  • 24 December 2012 - 18:27

    Keesjan En Cora:

    Hoi Liesbeth
    Wat een indrukwekkend verhaal.
    We lezen wel dat je heel wat beleeft.
    Wij wensen je goede kerstdagen en een gezegend nieuwjaar

    Groetjes van ons alle

  • 24 December 2012 - 22:18

    Maarten:

    Hoi Liesbeth,

    Je maakt ook steeds weer iets indrukwekkends mee.
    Fijn dat je zelf op zo'n moment, wat best wel eens angstig is denk ik, ook zelf ziet wat een gebed niet kan doen. Het is ook fijn te lezen dat je de mensen daar, door ze een bijbelstudieboekje te geven, hebt kunnen motiveren.

    Ga zo voort, onder Gods zegen.

    Ik heb via weeronline.nl Oradea ingevoerd, dus kan zo niet alleen jou maar ook het weer in het gebied waar je zit goed volgen.

    Fijne kerstdagen,
    We zien uit naar je volgende verslag.

    Groet van Oma, Opa en Oom Maarten.

  • 24 December 2012 - 22:25

    Soetje En Barend Bakelaar:

    Hallo Liesbeth,

    Een heel bijzondere geschiedenis die je hebt meegemaakt. Er gebeuren nog steeds wonderen.
    Het zal wel een aparte ervaring voor je zijn om het Kerstfeest in Roemenie mee te maken. We wensen je gezegende kerstdagen en een goed nieuwjaar.

    Hartelijke groeten van de bewoners van het Noordveer.

  • 28 December 2012 - 17:42

    Bastie Neels:

    Hoi nicht
    Wat een belevenis weer en wat mag je toch mooie dingen doen,we hebben van de week alzoveel er over gesproken.Wens je nog vele mooie dagen
    Geniet ervan zal moeilijk zijn om afscheid te nemen maar weet uit het oog is niet uit het hart kan er over mee praten
    veel liefs tante bastie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liesbeth

Actief sinds 22 Sept. 2012
Verslag gelezen: 1621
Totaal aantal bezoekers 31979

Voorgaande reizen:

08 Januari 2014 - 18 Juni 2014

Dts Heidebeek

27 Mei 2013 - 06 Juni 2013

Boodschappenpakketten uitdelen :)

16 Oktober 2012 - 16 Januari 2013

Op naar Oradea, Roemenië!

Landen bezocht: